top of page
Forfatterens bildeIngar Næss

Reisetips USA, New York, Street photography!

Blir oppdatert løpende!

New York, New York it´s a wonderful town! Ja på mange måter og jeg tror jeg kunne besøke denne byen hvert år og hele tiden oppdage nye ting. Jeg har vært i New York mange ganger, men aldri tatt meg tid til å fotografere. Derfor er denne dagen litt unik for meg.


Denne blogg posten handler om fotografering fra "Down town Manhatten", til "Central Park" på 27. september, 2015. Som et tips er oktober er en fin tid å besøke NY på.

Foto fra helikopter tur med HeliNY. fantastisk syn. (c) Ingar Naess

La oss begynne med Ground Zero hvor Twin Towers en gang sto, men i dag er det 9/11 Memorial som markerer området til World Trade Center. Mange synes fortsatt at Ground Zero er et imponerende sted og du kan besøke 9/11 Museum eller spasere rundt minnesmerket som ble opprettet til minne om de 2 752 ofrene for angrepene.

Ground Zero i New York, (c) Ingar Naess

Nå finner vi One World Trade Center på samme område og dette ble åpnet 3.november 2014,men ble ikke tilgjengelig for publikum før 29.mai 2015. Dette er et "Must See" bygg og turen opp med heisen er en opplevelse i seg selv.


Her fra tok jeg turen ned til Downtown Manhattan Heliport for en helikopter tur. Dette er en opplevelse om det er første gangen og eller en flott tur for friske opp gamle minner om denne fantastiske byen, sett fra luften. Ja, det er en fantastisk by, bli med opp i luften på en kort tur.


Selvfølgelig er det mange tilbud og velge mellom, men jeg kan kun si at jeg var fornøyd med HeliNY. Det ble en flott tur, topp service, god guide og helt ok pris. Anbefales.


Så startet jeg vandringen fra Lower Manhatten oppover til Central Park, via flere gater rundt og i Fifth Avenue, via The High Line Park (les mer) og innom Apple Shop by Central Park. Dette er dagen for litt "street photogeraphy".


Nederst på siden finner du en defenisjon på "street photography, siden det alltid er diskusjon om personvern osv.


Det å spasere denne veien er en liten verden i seg selv, men en liten sving innom området rundt Wall Street er jo alltid gøy. Denne vandringen handler om å se mennesker i forskjellige situasjoner og det er jo det som er litt av "street photography" ideen.

Etter en kort stopp rundt Wall Street og forevigelse av selfie jegere, smilende asiater, politiet som overvåker, en aktiv trimmer som sjekker børskursene, skoleklasser på eksksjon og en megler som får sine blanke sko ennå blankere, mens han fortsatt jobber, vandret jeg mot 5th street.

Som du ser ble det et utvalg av mennesker i forskjellige situasjoner i livet. Noen med sekk og andre med koffert, på vei til nue oppdagelser. Andre må tigge for å få penger til mat, mens adre igjen får inspirasjon til å skrive en fortelling. Gitaren er en god venn for mange. Noen bare deler sin musikk og holder hatten på, mens andre setter den ned for noen cent eller kansje en dollar.

Selv om NY er ganske flatt er det få sykler å se, men kanskje det vil endres over tid. Mange er "på vei" mens de lytter på musikk, noen spiller sjakk, og andre venter på en venn, kanskje en motspiller, mens igjen andre sin første seier. At noen liker capsen frem og andre bak frem gir meg en mulighet til å fyre av et "minneskudd". At politiet er her og passer på er bra og at det hjelper viser statistikken.


Takk til alle som gir av seg selv, smiler og viser muskler, er alltid et hyggelige innslag. Andre slapper av og titter på livet, ja kanskje drømmer mens de titter ned på noen flotte ben, eller kanskje var det skoene. At bildene er fra 2015 og ikke i dag er lett å se, da hodetelefonen fortsatt sitter på hodet og ikke er plassert i ørene, med AirPods el.l.


Jeg leter fortsatt etter flere bilder, men på grunn av et uhell mangler jeg en del bilder. Finner jeg de igjen, ja da skla jeg oppdatere denne artiklen min.


Street photography defenisjoner!

Siden det kan være mange meninger op tema "gatefotografering" (street photography) Har jeg forsøkt å finne noen defenisjoner av begrepet, som kan forklare denne formen for fotografering. Bildet over, er et klasisk street photography, som jeg har hentet på denne linken, om du er spesielt interessert!


Selv mener jeg, at det å ha lov til å fange situsjoner i det offentilge rom er spennende. Det gir en frihet til å finne , fange, og forevige, enkle og eller eller dramatiske situasjoner, der å da! For meg handler det også om kunsten å kunne ta nettopp "det bildet", uten at objektene aksepterer hendelsen.

Om noen ser på meg mens jeg fotograferer og oppfatter at jeg tar bildet, stopper jeg opp, ser på personen om jeg får et aksept, før jeg fortsetter. Om ikke sletter jeg bildet. Det viktig å vise hensyn, noe som er en selvsagt ting.


Under har jeg lagt inn 14 bilder fra en tur jeg hadde til Havana, Cuba. Disse bildene er for meg forbundet med både litt kunst og gode fortellinger. Om vi tar det første bildet av en ung kvinne i fokus og en eldre kvinne som er uskarp, kaller jeg bildet for "Tiden går"! Bilde nummer to er tatt på en forbipasserende buss og "Hva skjer med verden" er for meg mange blikk som hver i sær forteller noe om det sekundet bildet ble tatt! Osv, alle bildene forteller en historie. Noen er til og med litt utenfor, siden jeg betalte for å få ta bildet. Det er i respekt for at de stiller opp.


Defenisjoner på "gatefotografering / Street photography"!


Dette var det første jeg fant på norske sider:

Gatefotografering er en spennende sjanger. Det handler om fotografering av mennesker i det offentlige rom, der bildene gjerne fremstiller både person og situasjon som ekte og usminket. En sterk kontrast til de mange "photoshoppede modellbilder".


Så fra engelsk språk fant jeg dette. (har skrevet om noe slik at det blir enklere å forstå)

Street photography eller Gatefotografering, noen ganger kalt skjult kamera, som kan være fotografering utført for kunst og eller etterforskning. Dette er eller kan være tilfeldige møter og tilfeldige hendelser på offentlige steder, og det siste er viktig. Selv om det er en forskjell mellom gatefotografering og skjult kamera, er det vanligvis subtilt med de fleste "gatefotografier" som er skult i naturen og derfor kan klassifiseres som gatefotografering.


Gatefotografering krever ikke tilstedeværelsen av en gate eller til og med bymiljøet. Selv om folk vanligvis tar direkte bilder, kan gatefotografering være fraværende av mennesker og kan være av et objekt eller miljø der bildet projiserer en bestemt menneskelig karakter i faksimile eller estetikk. Susan Sontag, sa om "street photograpy" i 1977 følgende. Fotografen er en "væpnet versjon" av den ensomme vandreren som rekognoserer, forfølger, krysser det urbane infernoet, den voyeuristiske vandreren som oppdager byer som et landskap av vellystige ytterpunkter. *Adept av gledene ved å se, kjenner av empati, finner **flânøren verden "pittoresk". Gatefotografen kan sees som en forlengelse av flâneuren, en observatør av gatene (som ofte var forfatter eller kunstner).

Innramming og timing kan være nøkkelaspekter ved håndverket med sikte på at noen gatefotograferinger er å skape, eller fange, bilder i et avgjørende eller gripende øyeblikk. Gatefotografering kan fokusere på mennesker og deres oppførsel i offentligheten, og dermed også registrere folks historie. Denne motivasjonen innebærer også å måtte navigere eller forhandle endrede forventninger og lover om personvern, sikkerhet og eiendom. I så måte ligner gatefotografen på sosiale dokumentarfotografer eller fotojournalister som også jobber på offentlige steder, men med sikte på å fange opp nyhetsverdige hendelser; noen av disse fotografenes bilder kan fange mennesker og eiendom som er synlige innenfor eller fra offentlige steder.


Eksistensen av tjenester som Google Street View, registrering av offentlig rom i massiv skala, og den spirende trenden med selvfotografering (selfies), kompliserer ytterligere etiske spørsmål som gjenspeiles i holdninger til gatefotografering. Gatefotografering trenger imidlertid ikke utelukkende å vise personer innenfor rammen. Det kan også fokusere på spor etter menneskeheten som sier noe om livet. Fotografer som William Eggleston produserer ofte gatefotografering der det ikke er noen mennesker i rammen, men deres tilstedeværelse antydes av motivet, men også mennesket i fokus.

Mye av det som stilistisk og subjektivt betraktes som definitiv gatefotografering ble laget i en tid som spenner over slutten av 1800-tallet til slutten av 1970-tallet, en periode som så fremveksten av bærbare kameraer som muliggjorde ærlig fotografering i offentligheten steder.


Mye av dette er hentet fra Wicipedia.


*( En adept er en person identifisert som å ha oppnådd et spesifikt nivå av kunnskap, ferdigheter eller egnethet i doktriner som er relevante for en bestemt forfatter


**( flânøren, er byens sanne elsker


Siden mange liker denne type bilder i sort/hvit ligger alle sammen her:


Anbefaler Norse når du skal fly til New York










Kommentare


bottom of page